Dreamlike
Studio Acusticum har nöjet att presentera den tredje cd-produktionen med Erik Westbergs Vokalensemble, denna gång i samarbete med den norske pianisten Helge Kjekshus. Inspirationskällan är drömmen; där finns inga begränsningar, den blir fantastisk när hjärnan får fritt spelrum, tycks fullkomligt verklig medan den pågår och är inget vi måste ta ansvar för när vi vaknar. Skivan inleds med "The Tyger" av Emil Råberg och fortsätter med "Det er den draumen" av Ulf Nilsen, norsk tonsättare och pianist. Verk för kör och piano finns representerat av "Trois Chansons Bretonnes" – Henk Badings, "Quartette op. 92" – Johannes Brahms och "Drei Chöre op. 6" – Max Reger. Skivan avslutas med "Drömmarne" av Adolf Fredrik Lindblad.
INNEHÅLL:
The Tyger
Emil Råberg Virve Karen
Det er den draumen
Ulf Nielsen Helge Kjekshus, piano
Auringon noustessa, Op. 11 No. 3
Toivo Kuula
Trois chansons bretonnes: No. 1, La nuit en mer
Henk Badings Helge Kjekshus, piano
Trois chansons bretonnes: No. 2, La complainte de âmes
Henk Badings
Trois chansons bretonnes: No. 3, Soir d'été
Henk Badings Helge Kjekshus, piano
4 Quartets, Op. 92: No. 1, O schöne Nacht!
Johannes Brahms Helge Kjekshus, piano
4 Quartets, Op. 92: No. 2, Spätherbst
Johannes Brahms Helge Kjekshus, piano
4 Quartets, Op. 92: No. 3, Abendlied
Johannes Brahms Helge Kjekshus, piano
4 Quartets, Op. 92: No. 4, Warum?
Johannes Brahms Helge Kjekshus, piano
3 Geistliche Gesänge, Op. 69: No. 3, Abendlied
Josef Rheinberger Helge Kjekshus, piano
Drei Chöre, Op. 6: No. 1, Trost
Max Reger Helge Kjekshus, piano
Drei Chöre, Op. 6: No. 2, Zur Nacht
Max Reger Helge Kjekshus, piano
Drei Chöre, Op. 6: No. 3, Abendlied
Max Reger Helge Kjekshus, piano
2 Choruses, Op. 68: No. 1, Calme des nuits
Camille Saint-Saëns
Drömmarne: No. 1, Stilla på himlen
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, piano
Drömmarne: No. 2, De till dalens hyddor smyga
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, piano
Drömmarne: No. 3, Till den gamles bädd de gå
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, piano
Drömmarne: No. 4, Ännu en dröm
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, piano
Drömmarne: No. 5, Och andra drömmar gå
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, piano
Drömmarne: No. 6, Vid sin lampa tänkar'n somnat
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, piano
Drömmarne: No. 7, Lärkan i skyn
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, piano
Drömmarne: No. 8, Med en barnbön på sin mun
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, piano
The Tyger
Emil Råberg Virve KarenDet er den draumen
Ulf Nielsen Helge Kjekshus, pianoAuringon noustessa, Op. 11 No. 3
Toivo KuulaTrois chansons bretonnes: No. 1, La nuit en mer
Henk Badings Helge Kjekshus, pianoTrois chansons bretonnes: No. 2, La complainte de âmes
Henk BadingsTrois chansons bretonnes: No. 3, Soir d'été
Henk Badings Helge Kjekshus, piano4 Quartets, Op. 92: No. 1, O schöne Nacht!
Johannes Brahms Helge Kjekshus, piano4 Quartets, Op. 92: No. 2, Spätherbst
Johannes Brahms Helge Kjekshus, piano4 Quartets, Op. 92: No. 3, Abendlied
Johannes Brahms Helge Kjekshus, piano4 Quartets, Op. 92: No. 4, Warum?
Johannes Brahms Helge Kjekshus, piano3 Geistliche Gesänge, Op. 69: No. 3, Abendlied
Josef Rheinberger Helge Kjekshus, pianoDrei Chöre, Op. 6: No. 1, Trost
Max Reger Helge Kjekshus, pianoDrei Chöre, Op. 6: No. 2, Zur Nacht
Max Reger Helge Kjekshus, pianoDrei Chöre, Op. 6: No. 3, Abendlied
Max Reger Helge Kjekshus, piano2 Choruses, Op. 68: No. 1, Calme des nuits
Camille Saint-SaënsDrömmarne: No. 1, Stilla på himlen
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, pianoDrömmarne: No. 2, De till dalens hyddor smyga
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, pianoDrömmarne: No. 3, Till den gamles bädd de gå
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, pianoDrömmarne: No. 4, Ännu en dröm
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, pianoDrömmarne: No. 5, Och andra drömmar gå
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, pianoDrömmarne: No. 6, Vid sin lampa tänkar'n somnat
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, pianoDrömmarne: No. 7, Lärkan i skyn
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, pianoDrömmarne: No. 8, Med en barnbön på sin mun
Adolf Fredrik Lindblad Helge Kjekshus, pianoBeställ denna CD genom att skicka ett mail med namnet på cd:n samt ditt namn och adress till: fonogram@vokalensemblen.se
Erik Westberg har skaffat ett rykte om sig som körförnyare. Med en sekulärt sakral klangbildning i Eric Ericsson-skolan rör sig hans vokalensemble också med lätthet mellan det jordiska och det himmelska; nu också mellan dröm och vakenhet. Det musikaliska sökandet på Dreamlike är inte lika äventyrligt som fjolårets fransk-arabiskt-inspirerade album Arabesques, men tar istället avstamp i balansen mellan oskulden och erfarenheten – närmare bestämt William Blakes dikt "The Tyger" i 2000-talstonsättning av Emil Råberg. Tidsspannet sträcker sig tillbaka till 1800-talet med en tematik som fångar in såväl aftonsånger som soluppgångar. Från Sibelius-eleven Toivo Kuulas nationalromantik till Camille Saint-Saëns nattliga lugn i "Calmes de nuits", där Monteverdi, enligt det gedigna skivhäftet, endast behöver ”en lätt hjärtmassage för att återuppstå”. Det drömska, dämpade flödet går igen i Helge Kjekshus pianoackompanjemang.
Musiktidskriften OPUS
Det ska sägas på enda gång att detta är ett förnämligt album, lika smakfullt förpackat som det är utsökt i sitt vokala och instrumentala raffinemang. […]. Allt sammantaget, ännu ett prima exemplar norrbottniskt producerad, spetskompetent tonkonst som förtjänar att spridas långt utanför landets gränser!
Norrbottens-Kuriren
Med "Dreamlike" följer Erik Westberg och hans Piteåbaserade vokalensemble upp förra årets framgångsrika skiva "Arabesques". Liksom på den ryms också här under en intresseväckande rubrik, musik från olika länder och epoker som tillsammans bildar ett väl genomtänkt program. Kända namn som Brahms och Reger ställs vid sidan om mindre kända tonsättare som Toivo Kuula och Henk Badings. Det nyaste verket är Emil Råbergs ”The Tyger”. Det är klangligt raffinerad musik som fångar komplexiteten i William Blakes kända text. En annan höjdpunkt är den svenske romantikern Adolf Fredrik Lindblads originella körcykel "Drömmarne" som här får ett klart och dynamiskt framförande.
Som helhet – ny svensk körkultur av bästa kvalitet.
Sydsvenskan