Körvisorna är en munsbit för Erik Westbergs vokalensemble. Men sin blonda och slanka klang tillför de kammarmusikalisk finnes – rörande flärdfri – och oklanderlig. […] Hur låter nu denna poesi i körklang? Den frågan besvaras mycket intagande av Erik Westbergs vokalensemble.
Musiktidskriften OPUS
Vi har firat den ständigt aktuella Hugo Alfvén på allehanda sätt. Till detta har Erik Westberg med sin fenomenala vokalensemble bidragit med en synnerligen intressant inspelning av alvfénsk körmusik [Papillon]. Förutom den vackra musiken är inspelningen en inspirationskälla; repertoarkännedom och i sökande efter nya idéer och därtill i Westbergs och körens rent estetiska framförande, klang och exemplariska textning!
Joakim Olsson Kruse
“Sápmi” ... the land of the Sami people ... covers a large area in the northernmost part of Europe. ... The Sami music heritage, the improvised yoik, has also interested and fascinated ... today we have singers and composers who strive to create new music based on the tradition, and this fascinating disc is devoted to their efforts. I returned to the whole disc the next day with the same sense of total satisfaction that I got the first time. The individual numbers spoke to me with the same lustre as before, but most of all it was the totality, the sum of the parts lifted me to the Elysian fields. I do urge readers to allow themselves the pleasure to be transported to a faraway country without borderlines and a cultural and musical life of its own. Few will regret that journey and many will hopefully want to revisit the land many times. The quality of the recording from Studio Acusticum Piteå, and the excellence of the singing from Erik Westberg Vocal Ensemble can be taken for granted. A wholly fascinating disc!
Göran Forsling
[The Cloud of Unknowing] The singing is in every respect superior, and the commitment is obvious. The Erik Westberg Vocal Ensemble are the best imaginable advocates for this far from easy repertoire. And the recording is stupendous.
Göran Forsling
[Papillon] Throughout the singing of Erik Westberg Vocal Ensemble is superb with pinpoint intonation and a flair for the rhythmic felicities in the dance oriented songs. The mix of all the best of Alfvén’s standard works and a good handful of premiere recordings, should make this disc an obligatory buy for general music lovers and specialist trainspotters alike. A very desirable tribute to the Alfvén celebrations.
Göran Forsling
[The Cloud of Unknowing] Vässad vokalmusik - Kristen mysticism och viola sätter tonen för kreativ körkonst med Erik Westbergs Vokalensemble.
... Erik Westberg leder sin vässade vokalensemble genom både mörker och ljus med Aaron Sunstein respektive Markus Wargh vid Orgel Acusticum, Luleå tekniska universitets moderna monsterbygge med 9000 pipor.
Johanna Paulsson
[SAPMI] Ensembleklang: 5/5 Interpretation: 5/5
Seiten vergeht eine Stunde so rasch wie beim Hören dieser CD. En enorm vielseitiges und doch so geshlossenes Werk. Ein Traumalbum für jeden, der lebendige Chormusik aller widerkäuenden Behäbigkeit vorzieht.
Tonsättaren Fjellheim är samtidigt jojksolist i stycket «Bidám Voulle», i vilket elektroniska grooves ackompanjerar hans fascinerande sång och den intensiva a-capella-kören. Stycket, beställt av Westberg, är väl det jazzigaste på hela albumet och ett exempel på hur till synes olika element möts organiskt.
Det är inte ofta att en timme av lyssnade tar slut så snabbt som vid den här CD:n. Ett enormt mångsidigt och samtidigt homogent verk. Ett drömalbum för den som föredrar levande körmusik framför all idisslande svårtillgänglighet.
Seiten vergeht eine Stunde so rasch wie beim Hören dieser CD. En enorm vielseitiges und doch so geshlossenes Werk. Ein Traumalbum für jeden, der lebendige Chormusik aller widerkäuenden Behäbigkeit vorzieht.
Sápmi, med undertiteln Rájáheapme – Gränslöst – Boundless, är ett samarbete mellan den sexton sångare starka Erik Westbergs Vokalensemble (som firar 30-årsjubileum 2023) och en rad samiska artister. […] Målet har varit att skapa musik som ”speglar vår mångkulturella region och som lyfter en av våra nationella minoriteter”, som konserthuschef Roger Norén uttrycker det. Och det har de lyckats med. […] Vid mer ingående lyssning framträder ett komplext, mångfacetterat verk. Jojken och de samiska traditionerna möter körkulturen på ett sömlöst med samtidigt broderat vis. […]
Timo Kangas
I kölvattnet efter Alfvéns 150-årsjubileum kommer nu en efterlängtad skiva helt ägnad hans körsånger [Papillon]. De som finns på skivan sjungs med all önskvärd precision och gestaltning. Särskilt glad är man åt de sex sånger som nu sjungits in för första gången, även om de kanske inte förändrar bilden av Hugo som en körmusikens stora mästare.
Det som slår en först efter en första genomlyssning av cd:n ”Papillon” är den absoluta tonträffen. Så här kan en proffsig kör låta, precist i andning, i stämmornas samklang.
Kultiverade röster i övertonsrika och välbalanserade ackord. Exakta tonansatser. Perfekt intonation. [The Cloud of Unknowing]
Det må låta som en självmotsägelse, men jag har alltid beundrat körer som inte låter som körer. … De flesta körer låter … som en hop individuella sångare som gör sitt bästa för att smälta in och på vägen tappar bort det faktum att de framför musik. Man kan säga att Erik Westbergs Vokalensemble är antitesen till detta, i det att deras sammansmältning är så sömlös att man glömmer att man hör en grupp sångare och allt man hör är musiken.
Verken på denna CD [The Cloud of Unknowing], alla utom ett inspelade för första gången, tycks alla utforska det varierande omfång av ljudliga effekter som människorösten kan frambringa inom musikens strikta ramar, vilket ytterligare bidrar till att kören i sig själv inte sticker ut. Den harmoniska upplösningen och musikens rytmiska puls är allt som hörs. … Vissa av verken inkluderar den oförglömliga klangen från Kim Hellgrens viola, och briljansen i den fyrmanualiga orgeln i Acusticum vid Luleå tekniska universitet, en av Sveriges största orglar, spelad av Markus Wargh och Aaron Sunstein, vilket sammantaget skapar ett väl utvecklat program.
Jean-Yves Duperron
Jojk och samisk musik kombinerat med modern körsång – kan det vara något? Ja, faktiskt. På senaste albumet från Erik Westbergs Vokalensemble [SAPMI] har kören allierat sig med artister och tonsättare som Frode Fjellheim (känd bl a för inledningslåten till Disneyfilmen Frost), Johan Märak, Katarina Barruk och Kristin Boussard). Elva spår bjuder genomgående på suggestiva och rytmiska tongångar. Men här finns också stillsammare sånger som Mia Makaroffs makalöst vackra Spes. Det ska sägas att körsången genomgående är av högsta klass — Erik Westbergs vokalensemble måste vara en av de främsta körerna vi har här i landet.
”Vacker förening när jojk och körsång möts.” ”Det är musikalitet av bästa märke.” ”Sammantaget en cd – rent tekniskt oklanderligt producerad – som gav mersmak i sin generösa blandning av koraltradition och jojkens förunderliga värld.” [SAPMI]
Den nordiska toppkören Erik Westbergs Vokalensemble har dedikerat sitt nya album åt samisk influerad musik. Att kombinera jojk och kammarkörsuttryck är inte lätt, men resultatet låter förvånansvärt naturligt, inspirerat och samisk orienterad. [SAPMI]
Kare Eskola
”Sápmi” är politik med jojk och sång av yppersta klass
I Gállok/Kallak-protesternas tid är det inte svårt att se albumet ”Sápmi” som ett sätt att återta dels tolkningsföreträdet, dels jojken som konstform.
Piteåbaserade Erik Westbergs Vokalensemble har slagit sig samman med samiska artisterna Frode Fjellheim och Katarina Barruk och kompositörerna Jan Sandström, Kristin Boussard och Mia Makaroff. Resultatet är vokalmusik som omfamnar hela Nordkalotten och blandar avantgardistiska körklanger, en liten dos urfolksmystik och djupt vardagliga texter om samisk kultur.
Här berättar Barruk om vännen Evelina som ”tar tillbaka sitt språk”. Här diktas finurligt om renkalven som räntebärare och besvärliga valpar som kissar. I Bousards ”Min Ealin” går man rätt på smärtpunkten och kolonisatiosmaktens övergrepp.
Fjellheim skriv öppningslåten till Disneys ”Frost”, vilket ger den här skivan potential att slå brett. I stycken som ”A sister from the North” och ”Mov allthere vaerine tjuvka” finns dels det estetiska släktskapet med Robbie Robertsons 90-tal och ”Music for The Native Americans”, dels det rytmiska driv och explosiva uttryck som fått generationer av Ronja-tittare att förälska sig i Björn Isfälts Mattisrövare. Visst finns en kitschfaktor i Fjellheims syntkomp, men med Studio Acusticum i Piteås ursnygga ljud och så här bra sångare på det – inte minst basarna som levererar en fantastisk klangbotten för tenorer, altar och sopraner att stå på – tuggar jag gärna i mig detta.
Hanna Höglund
Arabesques
Årets körfavorit. […] En mycket betydelsefull och outtröttlig körförnyare, det är Erik Westberg, som tillsammans med sin Erik Westbergs Vokalensemble har givit ut en cd som heter Arabesques […]. På den här cd:n så gör de några verk som borde vara på alla bättre körers repertoar, som Lasse Thoresens Mon Dieu, mon adoré […].
Amor Vita Mors
[…] Swedish conductor Erik Westberg has picked up the baton from choral guru Eric Ericson, steering his vocal ensemble through a programme of Scandinavian and German music. This CD stood out for its ‘simply great singing with that lovely, intimate air of being overheard rather than aggressively projected towards an audience. […]
Amor Vita Mors
[…] It’s an astonishingly confident and expressive programme, with works by Peter Cornelius, Staffan Storm, Josefine Lindestrand, Bent Sørensen, and a single unexpected sampling of Max Reger. Simply great singing with that lovely, intimate air of being overheard rather than aggressively projected towards an audience. […]
Original
[...] This is a marvelous choir, charismatically led and flawlessly recorded right across these discs.
[...] “Jauchzt vor Gott” was commissioned in 1989 by Gidon Kremer for a service in the context of a music festival in Austria. For almost the entire piece, the choir sings only the “Jauchzt” [“shout for joy”] Plainsong-like phrases interspersed with varying textures resolve to a relaxed ending with a soprano pedal point and low-pitched murmurings in the organ. "Chours Gloriosus" contains absolutely astounding music performed exquisitely by the Erik Westberg Vocal Ensemble.
Vita Nuova
[...] The final track, “Motetum Archangeli Michaelis”, is a barnburner by Bengt Hambraeus, probably best known as a pioneering organist-composer. No wonder; then, that this blazing setting of an Apocalyptic, full of modernist vocal effects, is punctuated by bone-rattling organ blasts. This album demands close attention–background music it is not – but will be a most welcome addition to the collection of any and all fans of thorny modern/postmodern Scandinavian music.
Andreas Hallén - Missa Solemnis
[...] Ensemblen, med ett trettiotal sångare under ledning av Erik Westberg, elev till Eric Ericson och en av världens ledande kördirigenter, bekräftar den svenska excellensen på detta område: precision i polyfonin, kraft i homofona partier, renhet och värme i klangen. [...] Kan man tänka sig ett bättre tillfälle än denna ”world premiere recording” att upptäcka detta verk som snart kommer att fira sitt hundraårsjubileum?
Ljudkvalitet : 8,5 – Kommentarhäfte : 9 – Repertoar : 8 – Interpretation : 9,5
Christophe Steyne (översättning från franskan: Sverker Jullander)
A Star is Shining
Julmusik. Nya julskivor anländer i vanlig ordning, de flesta med sliten repertoar i mer eller mindre sliskiga arrangemang och någon poppig sångstjärna i centrum för intresset. Här är ett lysande undantag från den sortens tröttsam grannlåt. Sjutton spår, några få med julsånger i kristlig framtoning, som alla känner igen och gärna vill höra igen, de flesta här i nya sättningar. Men merparten av styckena hör man sällan. De känns nya och fräscha. Allt är så fint och känsligt musikaliskt framfört och upptagningen i bästa Opus3-klass så den här Cd:n utser vi tveklöst till årets skiva – alla kategorier!
Arabesques
Omdöme; Världsklass. Västerlandets musik har i alla tider hämtat inspiration utifrån, inte sällan från araberna. På den här skivan kan vi höra fem körverk (17 satser) skivan mellan 1952–2011, av franska och nordiska tonsättare, där arabiska skalor eller texter använts. […] Den fenomenala Erik Westbergs Vokalensemble sjunger helt suveränt.
Min favorit i skivskörden är Erik Westbergs vokalensembles senaste alster "Amor Vita Mors". Repertoaren är inte direkt julbetonad, men rubriken ringar in tre ämnen som täcker hela repertoaren: kärlek, liv och död. Vokalensemblen som verkat i Luleå-Piteå-trakten sedan 1993 har vid det här laget en imponerande diskografi som man byggt upp i synnerhet under 2010-talet och jag har vid flera tillfällen tidigare beundrat vokalensemblens vackra ljusa klang, välbalanserade stämmor, den sköna fraseringsförmågan och genomgripande musikaliteten i kombination med ambitiösa repertoarval och en inspelningskvalitet av toppklass som fångar körklangens bästa kvaliteter och rikedomen av övertoner.
Originals
[...] Allra mest imponerar ändå själva vokalensemblen, som sjunger klockrent och fullständigt övertygande, fokuserat men avspänt. [...]
Dreamlike
[...] Erik Westberg har skaffat ett rykte om sig som körförnyare. Med en sekulärt sakral klangbildning i Eric Ericsson-skolan rör sig hans vokalensemble också med lätthet mellan det jordiska och det himmelska; nu också mellan dröm och vakenhet. [...]
Originals
[...] Anders Nilssons ”Lux Aeterna”, med stratosfärisk, Jan Garbarek påminnande sopransaxofon, får avsluta denna mycket välgjorda skiva.
Pater Caelestis – Terra Mater – Vox Humana.
[...] Om man är det minsta intresserad av körmusik är den här skivan ett måste i samlingen.
Vita Nuova
[...] Är det något vi ska vara stolta över i vårt land så är det vår starka körtradition och den här skivan visar att traditionen verkligen lever i högönsklig välmåga. Dessutom präglas inspelningen av en ljudbild i toppenkvalitet, med en underbar klarhet och dynamik över sig. Missa inte den skivan!
Arabesques
[...] Som vanligt när det gäller Erik Westbergs Vokalensemble finns det inte mycket att anmärka på, precisionen är otrolig körklangen välansad utan att bli ointressant, vilket i sig är en konst. Men det ska sägas: det här är musik som kräver mycket av sin lyssnare. Den som antar utmaningen blir rikligt belönad.
Pater Caelestis – Terra Mater – Vox Humana
En orgie i välljud. […] Men framförallt finns här mycket av allt det som gjort Erik Westbergs Vokalensemble till en av Sveriges förnämsta körer; konformiteten och samstämmigheten i klangen, den perfekta intonationen, elegansen, finessen och gracen, och förmågan att bland fulländning med en levande och vital körklang. Lägg därtill ett ljud i världsklass. […]
Wilhelm Peterson-Berger: Sånger för blandad kör a cappella (Komplett)
Tätt sammanflätade stämmor, minutiöst välbalanserade klanger och varma färgtoner får sångerna att blomma ut, bli så där oemotståndligt nationalromantiskt somriga.
Across the bridge of hope
[...] Med hjälp av det goda röstmaterialet har Erik Westberg skapat ett instrument som i intonation, homogenitet, böjlighet, dynamik och gestaltningsförmåga ligger på absolut högsta toppnivå. [...]
A Star is Shining
[…] Det är julnattens mysterium, som är utgångspunkten – stillheten är impregnerad av den sortens glädje som gränsar till det behärskade jublet. Vokalensemblen under Erik Westbergs ledarskap förmår också till fullo att ge uttryck också till den fullo ge uttryck åt denna återhållna känslosamhet – det är kort sagt körsång på högsta nivå, det mesta a cappella.
Dreamlike
[...] Det ska sägas på enda gång att detta är ett förnämligt album, lika smakfullt förpackat som det är utsökt i sitt vokala och instrumentala raffinemang. […]. Allt sammantaget, ännu ett prima exemplar norrbottniskt producerad, spetskompetent tonkonst som förtjänar att spridas långt utanför landets gränser!
Dreamlike
[...] Med ”Dreamlike” följer Erik Westberg och hans Piteåbaserade vokalensemble upp förra årets framgångsrika skiva ”Arabesques”. Kända namn som Brahms och Reger ställs vid sidan om mindre kända tonsättare som Toivo Kuula och Henk Badings. Det nyaste verket är Emil Råbergs ”The Tyger”. Det är klangligt raffinerad musik som fångar komplexiteten i William Blakes kända text. En annan höjdpunkt är den svenske romantikern Adolf Fredrik Lindblads originella körcykel Drömmarne som här får ett klart och dynamiskt framförande. Som helhet – ny svensk körkultur av bästa kvalitet.
Erik Westbergs Vokalensemble fortsätter sin framgångsrika serie av inspelningar gjorda i Studio Acusticum i Piteå och presenterar åter ett nytt album med mycket genomtänkt repertoarinnehåll. I centrum står nyskriven musik från olika delar av världen för kör och orgel. [...]
Originals
[...] Erik Westberg förnyar körrepertoaren med bistånd från Arvo Pärt. Musiken är genomgående mycket hörvärd och framförandena håller den höga standard som man sedan länge förknippar med Westbergs vokalensemble. Särskilt sticker B Tommy Anderssons dramatiska Blake-tonsättning ”The Tyger” och Anders Nilssons klangrika ”Lux Aeterna” ut. I båda fallen berikas körklangen av Mattias Wagers virtuosa orgelspel och i Nilssons verk även solosaxofon, som på ett originellt sätt bildar en klanglig länk mellan rösterna och orgeln. [...]
Originals
[...] Musiken är genomgående mycket hörvärd och framförandena håller den höga standard som man sedan länge förknippar med Westbergs vokalensemble. [...]
Pater Caelestis – Terra Mater – Vox Humana
[...] Erik Westberg är sedan länge en av Sveriges främsta körledare och det han och Vokalensemblen här presenterar håller toppnivå också i ett internationellt perspektiv. [...]
Across the bridge of hope
[...] This album is a musical adventure, as much for the musicians as for the listener but this isn't the first time Opus 3 has got off the beaten path.
Musica Sacra
[...] I love choral music, and because I do, I am demanding of singers, the conductor and even the recording environment and the sound recording. This disc is tops from every point of view. [...]